Hoe word je een echte Social Seller?

Carola van der Linden

De markt verandert continu en daarmee ook de behoefte van de klant. Ongeveer zestig procent van de klantreis gebeurt online; onafhankelijk onderzoek doen naar een dienst of product, voordat je het afneemt, is heel normaal. Dit geeft de klant niet alleen meer macht, maar zorgt ook voor hogere verwachtingen. Deze revolutie dwingt bedrijven om zich te blijven ontwikkelen om zo de klant te blijven prikkelen. Een nieuwe, innovatieve salesmethode is Social Selling. Door middel van het creëren en delen van relevante content kunnen potentiële kopers aangetrokken worden, en huidige klanten geboeid blijven. Wat moet je als verkoper weten om een goede Social Seller te zijn en te blijven?  

  1. Verdiepen & vernieuwen. Om Social Seller te worden is het van belang continu te blijven leren. Er moet bijvoorbeeld genoeg tijd geïnvesteerd worden in het leren kennen van de moderne klant, het veranderende koopproces en de verschillende kanalen waarop de klant actief is en waarop content kan worden gedeeld. Het veranderende aankoopproces van de klant kan implicaties geven voor sales. In de eerste fase van het aankoopproces, waar de klant zelfstandig en online onderzoek doet naar het product, dient de klant content te kunnen raadplegen via het social profile van de Social Seller.
  2. Een goede social Een Social Seller zet de klant en zijn latente behoeftes centraal. Hiermee kan een onderscheidende positie in de markt worden ingenomen.
  3. Social Listening inzetten. Een efficiënte Social Seller zorgt voor het beste inzicht in de digitale activiteiten van de klant. Een Social Seller kan dit inzicht gebruiken om de meest relevante content met zijn klant te kunnen delen.
  4. Technologie inzetten. Om Social Selling effectief in te zetten, is het zorgvuldig inzetten van degelijke technieken essentieel. Die stellen verkopers in staat in contact te komen met de juiste (invloedrijke) beslissers. Daarbij bespaart technologie tijd en kun je met de juiste technieken het maximale uit je social-activiteiten halen.
  5. Klantsuccesportfolio (KSP). Voor commerciële resultaten is het van fundamenteel belang om de klantsuccesportfolio (KSP) te begrijpen. In een KSP is de droom(-oplossing) van een klant in kaart gebracht die vaak verder gaat dan het originele product van jouw organisatie. Door met een open blik van de klant te leren over zijn droom, vergaar je inzichten over hoe jij meer toegevoegde waarde kan creëren dan je concurrenten.
  6. Content. Content welke de klant of prospect uitdaagt op zijn latente behoeftes. De KSP vormt de basis voor het creëren van zulke content. Sales & Marketing werken hier samen om de beste content te creëren en Marketing Automation stelt in staat deze content op het juiste moment te delen met de juiste doelgroep of contact.

Wat zou het implementeren van Social Selling voor jouw (sales)organisatie betekenen?

Om bij te blijven in de markt, kun je als organisatie niet bij de pakken neer gaan zitten. Social Selling is een effectieve methode om als verkoper proactief aan de slag te gaan. Meer weten? Boek dan een inspiratiesessie en daag jezelf en je team uit het verschil te maken met jullie organisatie. Voel je vrij om contact met ons op te nemen via telefoon op 088 730 55 00 of via sales@thesocialsellingcompany.com.

Deel dit artikel:

Facebooktwitterlinkedinmail
0